Kwaliteit
Op de site van Scholen op de kaart staan alle behaalde resultaten van onze school, met onder meer de slagingspercentages, de doorstroomcijfers, het percentage zittenblijvers en het verschil tussen de cijfers van de schoolexamens en de cijfers van het centraal examen.
Om onze missie waar te kunnen maken, is kwalitatief goed onderwijs een belangrijke voorwaarde. Binnen de scho- lengroep hechten wij daarom grote waarde aan het hoog houden van onze kwaliteit van onderwijs. Dit sluit aan bij onze keuzes in ons Koersplan, en bij het Onderzoekskader 2021 van de Inspectie van het Onderwijs, waarin de nadruk ligt op onderwijskwaliteit vanuit bestuurlijk perspectief. Het kwaliteitsbeleidsplan voor de periode 2023-2027 is in ontwikkeling. Met dit kwaliteitsbeleidsplan willen we een duurzame kwaliteitscultuur creëren binnen de scholengroep. Samen werken we continu aan het ontwikkelen en verder verbeteren van ons onderwijs, voor leerlingen en hun ouders. Juist om de aandacht voor kwaliteitscultuur duurzaam te laten zijn, is borging van groot belang. Een duurzame kwaliteitscultuur vraagt om strakke monitoring van de verschillende kwaliteitsgebieden. Daarom werken we vanaf begin 2023 met een applicatie die de monitoring van de kwaliteitsgebieden van de vier verschillende scholen en het bestuur overzichtelijk in kaart brengt.
Ook op het Leonardo College vinden we het vanzelfsprekend dat we regelmatig nagaan of we de goede dingen doen. Met elkaar kijken we steeds of we op de goede weg zijn en of we de ambities kunnen waarmaken. Daarnaast beoordeelt de Inspectie van het Onderwijs ons en alle andere scholen in Nederland op vier kwaliteitsgebieden: onderwijsproces (krijgen leerlingen goed onderwijs), veiligheid en schoolklimaat (voelen leerlingen zich veilig), onderwijsresultaten (leren leerlingen genoeg) en sturen, kwaliteitszorg en ambitie (is er sturing op en verbetering van de kwaliteit).
Tevredenheidsonderzoeken
Jaarlijks nemen wij tevredenheidsonderzoeken af onder leerlingen, medewerkers en ouders om te meten wat goed gaat en wat beter kan. We gebruiken hiervoor vaststaande enquêtes van Kwaliteitsscholen.
Professionalisering Onderwijzend Personeel
Onze docenten houden hun kennis op peil door het volgen van nascholingen. Ook is er structureel overleg en afstemming met collega’s over cijfers, het toetsbeleid en vakdidactiek.
Regionale Opleidingsschool Rijnland
Startende docenten krijgen bij ons op school de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. Als onderdeel van de Regionale Opleidingsschool Rijnland (ROS) investeren wij in nieuw talent door stagiaires en nieuwe docenten intensief te begeleiden.
Visitatie EVOT
Het Expertisecentrum Voortgezet Onderwijs en Topsport bezoekt onze school om de twee jaar voor een visitatie. Zo waarborgen wij de kwaliteit van de faciliteiten voor topsporters.